دکتر محمود ناظمیان » جراحی زیبایی سینه » مراقبت های پس از ماموپلاستی

مراقبت های پس از ماموپلاستی

ماموپلاستی یکی از انواع جراحی سینه است که به منظور کوچک کردن سینه ها انجام می شود. در این روش جراحی چربی های اضافه در ناحیه سینه ها برداشته می شود و افتادگی سینه ها را برطرف می نماید.

در این جراحی از بیهوشی کامل برای بیمار استفاده می نمایند و دوره نقاهت حساسی را نیز طی می کند. به گونه ای که مراقبت های بعد از آن از اهمیت بسیار بالایی در میزان موفقیت نتیجه جراحی دارد.

معمولا پس از اتمام جراحی، پزشک نکات مراقبتی بسیاری را به بیمار یادآوری می نماید که، رعایت آن ها نقش بسیار موثری در ظاهر نهایی سینه ها خواهد داشت.

به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با مراقبت های بعد از ماموپلاستی، به طور کامل آشنا کنیم.

مراقبت های پس از ماموپلاستی

هفته اول پس از جراحی

معمولا تا یک هفته پس از انجام جراحی ماموپلاستی، سینه ها با استفاده از باند و گاز استریل بسته می شود. معمولا در هفته اول فرد باید در استراحت مطلق باشد. به همین دلیل بهتر است در یک هفته اول پس از ماموپلاستی، یک نفر در کنار شما حضور داشته باشد. همچنین بهتر است فردی باشد که به او احساس نزدیکی دارید، زیرا در هفته اول پس از جراحی برای حمام کردن نیز به یک نفر نیاز دارید تا به شما کمک نماید.

فراموش نکنید که در این هفته قادر به بالا آوردن دست های خود نیستید. زیرا لوله های تخلیه جهت خارج کردن ترشحات سینه ها، که پس از جراحی درون سینه ها قرار می دهند، چند روز پس از جراحی برداشته می شوند. بعد از درآوردن لوله ها و باز کردن پانسمان ها به شما لباس زیر مخصوصی داده می شود، که تنها قادر به استفاده از آن ها می باشید. این سوتین ها علاوه بر کنترل تورم سینه ها، به بهبود بافت های سینه و فرم گیری بهتر آن ها کمک می نماید.

یک ماه اول پس از جراحی ماموپلاستی

معمولا دو هفته پس از جراحی در صورتی که مراقبت های هفته اول به درستی انجام شده باشد، بخیه ها کشیده می شوند. از آنجایی که سینه ها در این دوران بسیار حساس می شوند، معمولا تورم و کبودی کمرنگی روی آن ها مشاهده می شود. از طرفی به دلیل روند بهبودی محل بخیه ها، ممکن است تا چند روز در این نواحی احساس خارش و یا سوزش داشته باشید. تمامی مواردی که به آن اشاره شد در بعد از هفته اول ماموپلاستی کاملا طبیعی است.

ممکن است بیمار تورم های دردناکی را در این دوران تجربه نماید. که بهتر است برای کاهش این تورم ها و تسکین درد مایعات زیادی بنوشید تا مایعات تجمع کرده درون بدن تخلیه شود. همچنین در این دوران بهتر است از مصرف غذاهای شور به طور جدی خودداری نمایید. معمولا بیماران می توانند پس از دو هفته به کار خود برگردند. اما در صورتی که کار بیمار سنگین بود و نیاز به فعالیت بدنی زیادی دارد، مدت مرخصی از کار باید طولانی تر شود.

به همین دلیل بهتر است حداقل تا شش هفته پس از جراحی ماموپلاستی، از بلند کردن اجسام سنگین و همچنین فعالیت های فیزیکی شدید به طور جدی خودداری نمایید. این شش هفته زمان مناسبی برای ترمیم بافت های سینه است.

مراقبت های بعد از ماموپلاستی

عوارض احتمالی جراحی ماموپلاستی

هر عمل جراحی از عوارض احتمالی برخوردار است که شناخت آن ها نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت بیماران دارد. در صورتی که نکات مراقبتی پس از جراحی ماموپلاستی به درستی رعایت نشود. می تواند عوارض بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.

به طور کلی توجه به مراقبت های پس از جراحی تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از عوارض این جراحی دارد. از عوارض جراحی کوچک کردن سینه ها و عدم توجه به مراقبت های پس از جراحی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

• وجود اسکار جراحی: یکی از مهم ترین و شایع ترین عوارض پس از جراحی باقی ماندن جای برش و بخیه های جراحی است. معمولا این عارضه کاملا طبیعی تلقی می شود و پس از گذشت چند ماه کمرنگ شده و به مرور از بین می رود. حتی وجود تورم، کبودی و یا خارش جای اسکارها نیز معمولا تا جایی که مانع از فعالیت های روزانه شما نشوند، طبیعی می باشند. در صورتی که میزان این علائم شدت گرفت و یا با درد همراه بود، باید جهت بررسی به پزشک مراجعه نمایید.
  • احتمال عفونت سینه ها: یکی دیگر از عوارض رایج پس از جراحی ماموپلاستی، عفونت کردن سینه ها است. این عارضه زمانی ایجاد می شود که نکات مراقبتی بعد از جراحی به خوبی رعایت نشده باشند. معمولا در صورتی که پس از جراحی به خوبی به مراقبت های بعد از عمل توجه شود، میزان این عفونت ها بسیار خفیف می باشد. به همین دلیل با مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک، به راحتی می توان این عفونت ها را برطرف نمود. از نشانه های عفونت سینه ها می توان به قرمز شدن سینه ها، مشاهده چرک در ناحیه برش ها، تجمع آب در محل بخیه و تب اشاره نمود.
  • عدم تقارن سینه ها با یکدیگر: برای انجام جراحی ماموپلاستی بهتر است به بهترین جراح پلاستیک، که در این زمینه از تخصص و تجربه بالایی برخوردار است مراجعه کنید. زیرا در صورتی که پزشک از مهارت کافی برخوردار نباشد، امکان عدم تقارن میان سینه ها وجود خواهد داشت. به گونه ای که یکی از سینه ها در جای درست قرار گرفته است و دیگری پایین تر و یا بالاتر از سینه دیگر قرار گرفته است. فراموش نکنید که در صورت عدم تقارن سینه ها تنها با جراحی ماموپلاستی مجدد قادر به برطرف نمودن آن خواهید بود. بنابراین در انتخاب پزشک بسیار دقت نمایید.
  • از دیگر عوارض احتمالی ماموپلاستی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • کاهش حس لامسه در ناحیه نوک سینه و یا پوست اطراف آن
  • به وجود آمدن اختلال در شیردهی
  • به وجود آمدن التهاب و تورم در ناحیه عمل شده
  • امکان خونریزی ناحیه جراحی شده که می تواند به صورت مشهود و یا به صورت خونریزی داخلی بروز پیدا کند.
  • ناتوانی در شیردهی به دلیل آسیب دیدگی بافت های عصبی سینه در حین جراحی

برچسب ها:
دکتر محمود ناظمیان

دکتر محمود ناظمیان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی از سال ۸۶ در رشته تخصصی جراحی عمومی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل بوده است و در سال های ۹۰ الی ۹۲ به عنوان جراح عمومی در شهر مهریز یزد خدمت کرده است.

دکتر ناظمیان در سال ۱۳۹۲ در رشته فوق تخصصی جراحی پلاستیک، ترمیمی، زیبایی فک و صورت، دست و میکروسکوپی، تحصیل و به مدت ۳ سال در بیمارستان ۱۵ خرداد تهران طبابت کرده است.

ایشان اکنون به عنوان فوق تخصص جراحی پلاستیک به انجام عمل های زیبایی از جمله جراحی زیبایی بینی، پروتز، لیفت و کوچک کردن سینه ها، ابدومینوپلاستی، بلفاروپلاستی، براکیوپلاستی و … می پردازد.